søndag, september 18, 2005

Knyttet til kaos

Det er noen ting her i verden man ikke forstår. Som man ikke SKAL forstå, eller forstå meningen med - et luftskip ved navn Hindenburgh, et skip ved navn Titanic, en bil ved navn Lada, en utdanningsminister ved navn Kristin Clemet...slik fortsetter det bare. Men det er én undervurdert ting som verdens forskningsråd har glemt å sette tenna i: Ledninger.

Ledninger. Joda! Jeg antar du nå har forstått hva denne teksten går ut på. La oss ta et eksempel:

Sett at MP3´en din ligger i bunnen av en sekk, svømmende i saker og ting som man helst ikke vil hvite hva er eller sette navn på. Ledningen til øretelefonene er forsvarlig surret rundt MP3´en til du sitter deg ned på et halvgammelt sete fra en heller tvilsom tidsalder med mye seigt og rosa klistra til under setet som den reineste elektrikerteip. Du skal til skolen såklart. Tre kvarter gjennom hoppende bulker og buktende svinger som ville fått Rally VM til å minne om Formel 1 i rullestolkjøring! Du tar opp MP3´en din med masse grommusikk inni, men det synet som møter deg minner mer om nåkken på storseilråa på Statsraad Lehmkuhl! Et heidundranes baluba av et knytekaos, med andre ord, som med første øyesyn virker urimelig vanskelig å få opp. Hvilket også er tilfellet, såklart.

Man lurer på hvordan en slange kan bukte seg frem slik den gjør, men ta nå bare et tverrsnitt av en tynn liten ledning til et par øretelefoner, så skulle den gåten være løst. For makan til sinnsyke killerkombo´er av noen knyter en slik ledning klarer å prestere, er det ikke mulig å fremstille! Slik fant man på alle stikkene og båtmannsknopene man kjenner til i dag. Det er ihvertfall min teori.

Så hvorfor er det sånn? Er det rester av magnetiske felter igjen i kobbertrådene som får hele sulamitten til å vri og vrenge på seg til de mest intrikate og komplekse knutesystemer som ville få hvilke som helst slangemenneske til å bli grønn av misunnelse? Eller er det pur, ond magi som er syndebukken? Hva tror du?

Det eneste man kan gjøre, er vel å se på den lyse siden og tenke som så at man får fingertrening og bedre motorikk. Det trengs! Håper jeg.

Ærbødigst,

Mats

4 Comments:

Blogger Jostein said...

Dette er nok, som du nemner, eit eksempel på ting som det ikkje er meininga at menneske skal vita.

Det KAN sjølvsagt ha samanheng med valget av musikk på MP3-spelaren. Har du både Britney Spears og Christina Aguilera på spelelista, er det jo nødt til å oppstå bitchfight. Nemnte døme, og andre rivaliserande artistar, vil dermed, som følge av kaoset med positiv og negativ energi, skape "knute på tråden". Jah, der fekk eg brukt den klisjéen.

Knutar på tråden er forresten også eit mykje omtala problem i blandt yoyo-folk.

Snart kjem det ein blogg frå meg som mellom anna kan skildrast med desse stikkorda: tv-reporter uten peiling, aluminiumsyoyo til 75 $ ++, gå tur med hunden.

Do the math.

M.v.h.

mandag, september 19, 2005  
Blogger drama queen said...

Kanskje mp3'en din ikke liker deg? Jeg pleier ikke ha problemer med min når det gjelder slikt... Men det kan hende mp3'en min er forelsket i meg, siden det egentlig er Jostein sin? Oooh, sexy ørevoks!

onsdag, september 21, 2005  
Anonymous Anonym said...

haha!
bra mats, men eg tror du boma litt på teorien om stikkene og båtmannsknop. de hadde vel ikkje mp3 i den tiden du. men men. alle kan ikkje være like glupe :P
bra du nevner Statsraaden for en gang skyld.

PS: kom deg til by'n snart


hilsen KO

onsdag, september 21, 2005  
Blogger Elisabeth Lunde said...

Eg må sei at eg har nett samma problem som deg mats.... ledninga har ein lei tendens te å snøra seg sammen... har sjølv alltid lurt på korleis det er mulig! eg har mest tru på den teorien med magnetisme i kobbertrådane. for noko må det jo vera....

men som du seier..det finst ting her i verden ein berre ikkje skal forstå...

lørdag, september 24, 2005  

Legg inn en kommentar

<< Home