lørdag, september 03, 2005

Kom Høst, du skjønne milde...

Dagen i dag, den 3. september, er en fin dag. En rolig dag. En sval vind blåser forsiktig og rolig, og markerer at sommeren i 2005 er nå offisielt over. Noen gremmer seg kanskje over det? Vel, det kommer an på personen; om hvilken årstid man favoriserer. Vi er alle forskjellige, og takk lov for det! Jeg for min del ser frem til en ny, berikende høst, både på godt og vondt.

Jeg har alltid likt høsten, men i de siste årene har jeg lært skikkelig å se på de enkle verdiene denne rolige årstiden bringer med seg: Den friske, kjølige vinden av et forbigående år som flyr rundt ansiktet og lærer deg å slappe av, lyden av de raslende, guloransje bladene i høstvinden som flyr mot en ukjent destinasjon, de fantastiske kveldsbildene på himmelen malt i lysende, varme toner, men samtidig akk så kjølige - i det hele tatt er høsten en verdig avslutning på et fargens år!

Høsten er en årstid der du kan slappe av og bli inspirert. Det er en årstid der du kan, på en regnfull dag, sitte inne i klasserommet og ha en go´konversasjon med klassecomradene, eller sitte hjemme i stua i en lun sofa og se ut med go´musikk i ørene. Det er en årstid der du kan virkelig nyte den evig lokkende nattehimmelen, som frister med drømmer om eventyr og frihet! Det er en årstid der du kan sitte inne på en café eller kaffebar og slappe av med noen venner og noe varmt å drikke, og være takknemlig til Gud for den velsignelsen Han gir som vi så ofte undervurderer!

Jeg velger å se på høsten som bl.a. den opplysende tiden av året; da øynene åpner seg og ser tilbake på gode stunder av årene, da vi nyter nuet og ser frem til nye opplevelser.

Det er antakeligvis noen som ser lite frem til høsten, og gremmes over det faktum at det blir kaldere og mørkere. Men høsten er like berikende som sommeren, om man bare legger litt mer merke til det!

Ærbødigst,

Mats

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra!
men det med kaffebar, NÅR KOMMER DU TIL BY'N?????
bare lurer
KO

søndag, september 04, 2005  
Blogger Mats said...

Så snart jeg kan, har faktisk avtalt med noen om en bytur, og da kan jeg ta turen samtidig:)

Mvh.

Mats

søndag, september 04, 2005  
Blogger Jostein said...

Nydelig skrive... Eg er sjølv fascinert av hausten, og di skildring av den har fått meg til å sjå enda meir fram til haustfriske joggeturar, varm kakao og ein varm peis. Eit av hausten sine store høgdepunkt er dei kveldane det regnar kraftig, og eg finn meg sjølv under dyna, varm og god, medan eg høyrer det høljer ned på tak og vindauge.

søndag, september 04, 2005  
Blogger drama queen said...

En bør alltid se på alle årstidene som noe vakkert, alt har noe som de andre ikke har. Veldig koselig blogg Mats, jeg fikk lyst på kakao og nybakt brød med godt smør og brunost! (Det lagde alltid mamma til meg når jeg hadde vært ute og lekt i den kalde vinteren, eller kjølige høsten) Gleder meg til neste blogg;)

torsdag, september 08, 2005  

Legg inn en kommentar

<< Home