mandag, desember 19, 2005

En velsignelse og en terror

Nå er det vinterferie nok en gang, og jeg må medgi at den kom etterlengtet etter en lang skoleuke, med stillebensoppgaver, én dags grundig innføring i blomsten og biens verden av mystikk og romantikk, Haugesunds Avis og risengrynsgrøt som hovedpunkt. Mer eller mindre.

For tiden er det en liten sprayflaske som går sin seiersgang rundt omkring i huset. En person i huset lider imidlertid av tett nese, og må ty til denne flaska som inneholder saltvansspray. Hvorfor denne personen ikke bruker vanlig nesespray? På grunn av den lille inskripsjonen i bruksanvisningen "Ikke anbefalt bruk over mer enn 10 dager". Og for all del, ta tipset alvorlig!

Da jeg var yngre, var jeg til dels sterkt plaget av forkjølelse, og sannsynligvis grunnet lite fiskeinntak fikk jeg et labert immunforsvar, ble sengeliggende, og dét litt vel ofte. Dette resulterte i god bruk av nesespray; nærmere bestemt Otrivin (®) med slagordet "Uten konserveringsmiddel"! Og la meg gi dere et råd som jeg på en smertelig måte fant ut: Ikke overdriv bruken! Akter du ikke din nese, ender du opp med å bli avhengig av dette stoffet; bli en "nesespraynarkoman" som jeg liker å kalle det. Jeg var et grelt eksempel på denne tilstanden man helst vil fraskrive seg. Er man først avhengig av sprayen, blir man sørpe tett i nesen, og det til de grader, hvis man ikke inntar flere doser daglig av det bedritne konserveringsfrie stoffet! Hvis jeg ikke husker så altfor feil, gikk jeg på det fra rundt 2. klasse t.o.m. 7.! - Enten er nesa mi like tvilsom som jeg alltid har mistenkt den for å ha vært, eller så ligger det noe i ingrediensene til nesesprayvæsken som er av en mer eller mindre tvilsom karakter. Sprayen er grådig effektiv, det skal den ha, men litt for mye, og nesesprayen blir din nærmeste venn og fiende for en stund framover.

Det virker som om alle legemidler på ulike felt har en bakside av medaljen som gjør at de i overdreven bruk har negative bivirkninger, eller til og med stikk motsatt virkning enn det de er skapt for! Ta Paracet, f.eks. - for mye av den, og du risikerer kronisk hodepine! Kanskje et tegn på at konsumersamfunnet vi lever i ikke bør spre om seg med medikamenter? Mon tro... Vi mennesker har tross alt et immunforsvar som bør helst ikke settes i ubalanse.
Så for å ta alt i en fin oppsummering: Bruk gjerne nesespray i tilfeller av håpløst tett nese relatert til forkjølelse og div. influensaer i ulike opplag, men for all del; ikke mer enn maks 10 dager! Da forårsaker den, paradoksalt nok, tett nese. Jeg for min del håper på at legeindustrien finner på en mirakelkur som kan erstatte det allerede eksisterende oppløsningsmiddelet. Det skjer nok en vakker dag. Som i eventyrene.

- Velsignelse eller trussel? Kommer an på bruken.-

Ærbødigst,

Mats